Skip to main content

Geschil aanhangig maken

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam
Address

Algemene bepalingen

Artikel 1 – Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Celest Pension Fund: Celest Pension Fund is een instelling opgericht onder de rechtsvorm van een Organisme voor de Financiering van Pensioenen en biedt een aanvullend pensioen voor zelfstandigen.
  • Belanghebbende: de persoon die uit hoofde van de statuten van en/of het pensioenreglement, beheerd door Celest Pension Fund, aanspraak kan maken op rechten of meent dit te kunnen doen lastens Celest Pension Fund. Deze persoon kan een actieve, een passieve, een onbekwame, een gepensioneerde deelnemer of een rechthebbende zijn.
  • Geschil: geschil tussen de Celest Pension Fund en een belanghebbende over de wijze waarop de statuten van en de reglementen beheerd door de Celest Pension Fund zijn toegepast, waarbij de belanghebbende zich op het standpunt stelt dat hij in zijn rechten jegens Celest Pension Fund is geschaad.
  • Klacht: een verklaring door de belanghebbende dat hij zich op incorrecte wijze door Celest Pension Fund bejegend acht.
  • Orgaan voor klachtenbehandeling: het directiecomité.
  • Orgaan voor geschillenbehandeling: de raad van bestuur.

Geschil

 Artikel 2 – Geschil

Indien er een geschil is gerezen tussen Celest Pension Fund en een belanghebbende over de wijze waarop de statuten en/of reglementen van de instelling voor bedrijfspensioenvoorziening zijn toegepast, waarbij de belanghebbende zich op het standpunt stelt dat hij in zijn rechten jegens Celest Pension Fund is geschaad, is Celest Pension Fund gehouden haar standpunt op verzoek van de belanghebbende gemotiveerd op schrift te stellen. Hiertoe dient de belanghebbende een verzoek via een aangetekende brief in te dienen bij het orgaan voor geschillenbehandeling.

Artikel 3 – Registratie en melding van het geschil

De belanghebbende richt een per post aangetekend verzoek aan het orgaan voor geschillenbehandeling. Deze laatste stuurt de belanghebbende een ontvangstmelding binnen de twee weken na de ontvangst van de aangetekende brief.

Artikel 4 – Procedure behandeling geschil

Het orgaan voor geschillenbehandeling is gehouden om een nader onderzoek naar de feiten in te stellen en daarbij het beginsel van hoor en wederhoor toe te passen, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk.

Desgevraagd stelt het orgaan voor geschillenbehandeling de belanghebbende in de gelegenheid te worden gehoord tijdens de eerstvolgende bijeenkomst van het orgaan voor geschillenbehandeling of, indien het spoedeisend karakter van het geschil dit vergt, tijdens een extra vergadering

Het onderzoek van het geschil dient binnen een redelijke termijn afgerond te worden. Deze termijn kan de zes maanden niet overschrijden en begint te lopen vanaf de datum van ontvangstmelding.

Artikel 5 – Oordeel

Zo spoedig mogelijk na het onderzoek van de feiten en na het horen van de belanghebbende, met een maximum termijn van zes maanden zoals hierboven omschreven, brengt het orgaan voor geschillenbehandeling de belanghebbende schriftelijk op de hoogte van haar reactie binnen één maand nadat dit tot stand gekomen is. Het orgaan voor geschillenbehandeling doet zijn beslissing vergezeld gaan van de mogelijkheid het geschil aanhangig te maken bij de bevoegde rechtbank.